CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, January 11, 2010

Kursus Pengurusan Jenazah part 1

pada 9-10/1/2010 yang lalu aku berpeluang menghadiri kursus pengurusan jenazah anjuran PPIM Uniten, PAID Muadzam Shah dan JAIP. dah lama kursus ni x diadakan kat sini. paling last tahun 2003. waktu tu aku sarat mengandungkan ain so x dpt nak join. kesempatan yg ada ni aku gunakan sebaiknye. ye la menuntut ilmu tu kan fardu kifayah. memang dari awal lagi aku rasa excited nak hadiri kursus ni. apa taknye..aku nak tau lebih lanjut mengenai pengurusan jenazah daripada awal hingga la jenazah di talkinkan. sementelah aku ada la pengalaman skit memandikan jenazah, menyediakan kelengkapan utk jenazah dan mengapankan jenazah. sedikit sebanyak ada la basic tu.

penceramah2 pula memang hebat terdiri drpd imam besar masjid muadzam shah, Abah Rameli yg dah 15 tahun menguruskan jenazah dan Ustaz Daud...cikgu aku waktu skolah rendah dulu ehehe. segala input diberikan agar peserta faham lebih mendalam. kursus dimulakan dgn adab melawat org sakit dan perkara2 yang perlu dilakukan pada jenazah oleh imam besar masjid muadzam shah. diikuti pula ceramah berkenaan penyakit HIV/Aids oleh pegawai kesihatan hospital rompin. dia menceritakan pengalamannya berdepan dengan pesakit HIV/Aids ini..dr hidup hingga meninggal. penamat ceramahnya ditayangkan video pesakit HIV yg telah meninggal dunia dan disempurnakan jenazahnya drpd mandi hingga disolatkan di hospital muadzam shah...tu pun berlaku tahun 2004. rata-rata peserta menyebut 'sian dia..eee napa susah camtu nak mandikan dia ye...eee napa badan dia penuh tompok2 mcm tu ye.. dan mcm2 lagi yg keluar dr mulut peserta. yg buat dorang rasa bangga tu bila yg menguruskan jenazah pesakit HIV tu adalah MPP Uniten diketuai oleh Abah Rameli.

bila habis je tayangan video tu..1/2 hour tea break diikuti dengan ceramah oleh Abah Rameli. dia menerangkan panjang lebar tentang pengurusan jenazah. memang byk betul yg aku tatau selama ni dan dia perjelaskan. tentu kita pernah dgr org kata menangis bila mencium jenazah haram kan bila gugurnya air mata pada jenazah itu? aku pun selalu berpegang pada kata2 tu. hinggala diterangkan oleh Abah Rameli..air mata itu bukan najis. tak salah/haram menangis bila mencium jenazah itu..yg haram adalah meraung meratapi jenazah tu. juga selama ni aku tatau yg suami atau isteri boleh mandikan jenazah pasangannya. syaratnya cuma x boleh bergaul dgn bukan mahram itu saja. waktu tu mula terdetik..andainye mati menjemput aku...aku nak darling aku yg mandikan aku....rasa x melampau kan permintaan aku ni??? tp nak ke darling mandikan aku ni? hmmmmm

dlm kursus tu juga ditunjukkan cara memotong kain kapan, cara buat baju dan telekung utk jenazah perempuan..bahan2 yang digunakan untuk mengapankan mayat, cara mandi dan solatkan jenazah. aku pernah tolong mak aku menyediakan kelengkapan utk mengapankan mayat tu..cuma x pernah buat sendiri. so bila diajar tu aku pahat dlm paler ni utk menyenangkan aku nanti hehehe. hari sabtu tu kami solat zohor dan asar berjemaah..nikmatnye dpt solat berjemaah ramai2 ni. tenang je rasa hati. pukul 5pm ustaz daud take over menerangkan tentang solat jenazah. mmg senang je solat ni..yela no rukuk or sujud n duduk antara 2 sujud. just takbir 4x n ikut tertibnye. hari pertama kursus berakhir jam 6.10pm. untuk 2nd day course kami diberitau akan ada praktikal pengurusan jenazah so diminta bersiap bwk baju spare in case kena jadi model jenazah. k.wan dgn shida awal2 soh aku jadi model sbb katanye aku kecik senang nak angkat2 hahaha..sabo je la dorang ni.

0 comments: